Beskrivning

1884 byggdes järnvägssträckan från Uppsala via Länna vidare till Norrtälje. De styrande var inte så pigga på järnvägen då de såg Norrtälje som en hamnstad. Men borgmästare Behmer arbetade hårt för att järnvägen skulle sträcka sig till Norrtälje och förstod samspelet mellan hamnen och järnvägen. Den 18:e oktober 1884 ankom premiärtåget till Norrtälje station. På 1960-talet hade Norrtälje ett expresståg som gick ner till hamnen. Det var det enda namngivna tåget på Roslagsbanan.

Heritage Hunter

Första upptäckare
PeterC
Vandrare (260)
2
Nuvarande väktare
Ingen väktare
Ladda ner appen och erövra platsen
Ladda ner

Fler platser i närheten

Geocultural data Norrtälje

Norrtälje kyrka (5)

Korsarm, Kor – Polygonalt Mansardtak, Mansardtak Kyrkorummet är ljust och öppet med vitkalkade väggar. Samtidigt som restaureringen innebar en återgång […]

Geocultural data Norrtälje

Stensättning (16)

Stensättning, undersökt och borttagen. Stensättningen varrektangulär, 14×11 m (N 35cg Ö-S 35cg V) och 0,4 m h. Fylld.Kantkedja av 0,4-1,6 […]

Geostory Norrtälje

Södra bergen och utsikten

År 1922 firade Norrtälje stad 300-årsjubileum. Som en gåva till staden lät apotekaren Rolf Balkenhausen då uppföra en terrass med stenbalustrad uppe på Södra Bergen. Platsen erbjuder fortfarande en magnifik utsikt över Norrtälje med omnejd, […]

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kontributör

Michael Blum

Michael Blum är en känd guide, estradör och roslagsprofil som har en stor kännedom om Roslagen och dess historia

Lyssna mer!

Ladda ner appen, besök platsen och lyssna till hela berättelsen

Lämna en kommentar