Beskrivning

Behovet av mekaniska hjälpmedel för lastning och lossning i Örnsköldsviks hamn ökade efter andra världskriget och 1949 lämnade Hamnstyrelsen in en order på en ny hamnkran. Den grönmålade kranen, kran nr 1, levererades 1952. Kranen är av typen vipparmskran och dess portal (nedre delen) och de avancerade kranarmarna är byggda med svetsade fackverkskonstruktioner som bultats samman vid monteringen. Konstruktionen medger hantering av en maxlast av 6 ton vid styckegodsdrift och 5 ton vid gripskopedrift. KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Västernorrlands län, 2010-09-13, Dnr 432-7695-09.

Heritage Hunter

Första upptäckare
brittmarie berglund
Vandrare (661)
192
Nuvarande väktare
brittmarie berglund
Vandrare (661)
124
Ladda ner appen och erövra platsen
Ladda ner

Fler platser i närheten

Geocultural data Örnsköldsviks distrikt

Kran nr.2

Den blåmålade kranen, kran nr 2, levererades 1963. Den hade beställts 1962 och förutom den elektriska utrustningen och manöverrummets utformning […]

Geocultural data Örnsköldsviks distrikt

Degspade

Stiftelsen Nordiska museet

Geocultural data Örnsköldsviks distrikt

Färdväg (14)

1) Bytomt, med 1 kvarstående parstuga timmrad med stående panel.Enligt geometriska jordboken 1646 var boplatsen bebyggd med 5gårdar. Byn hade […]

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kontributör

Bebyggelseregistret

Lyssna mer!

Ladda ner appen, besök platsen och lyssna till hela berättelsen

Lämna en kommentar